"Masa musculara strategica pentru un corp musculos si suplu, fara sa devii sclavul salii sau al bucatariei"
secretele masei musculare

Cum sa mananci SANATOS la Fast-Food

mananci-sanatos-fast-food

Intr-un articol trecut, ti-am aratat “Cum sa mananci ORICE si sa SLABESTI“.

Daca atunci ai crezut ca am luat-o “pe aratura”, stai sa citesti articolul de azi, in care iti arat “Cum sa mananci SANATOS la Fast-FOOD” (sau cum imi place mie sa zic, la “FAT-FOOD”).

Restaurantele astea “fast-food” (Mac, KFC, chiar si saormeriile), au un fel de “atractie fatala” pentru majoritatea oamenilor (ai aici ma includ si eu, bineinteles).

Nu e nimic surprinzator aici. Pe langa convenienta si rapiditate (in 15 minute ai comandat, ai mancat, ai plecat), cam toate ingredientele din mancare se pot rezuma la 3 mari categorii: ZAHAR, SARE, GRASIMI.

Adica exact cele 3 chestii pe care fiinta umana le “tanjeste” cel mai mult in alimentatie. Poti sa dai vina pe “evolutie”, pe “mama natura”, dar adevarul asta ramane.

SARE, ZAHAR SI GRASIMI (irezistibil?)

Suntem “programati” sa rezistam FOARTE GREU la combinatii dintre zahar, sare si grasimi (parca e avertismentul ala de la ProTv, “pentru sanatatea dumneavoastra, evitati consumul excesiv de sare, zahar si grasimi”).

Chiar citeam acum o carte interesanta, “The End of Overeating – TAKING CONTROL OF THE INSATIABLE AMERICAN APPETITE“, scrisa de DAVID A. KESSLER, MD (merci, Livia).

Dr. Kessler a aratat ca aceste combinatii sunt strans legate de centrii placerii si ai recompensei din creier, incepand de la laptele matern (care este dulce), si continuand cu evolutia noastra ca specie, atunci cand grasimea si “zaharul” erau esentiale pentru supravietuire (pentru ca oamenii mancau doar atunci cand reuseau sa vaneze sau gaseau fructe prin padure).

Hai sa vedem cateva dintre cele mai populare mancaruri “fast-food”, sa vezi ca am dreptate cu “zahar, sare si grasimi”

Cheeseburger – chifla e din faina alba (carbohidrati simplii, zahar), carnea prajita in ulei, sare din belsug (muraturi, carne, etc), ketchup-ul e zahar in mare parte.

Pizza – Blatul e carbohidrat simplu (zahar), topping (aproape orice: grasimi + sare), ketchup (zahar)

Saorma – Lipia, cartofii, ketchup-ul (zahar), cu carne acoperita de ulei (grasime), sare din sosuri, cartofi, carne, etc.

Nu mai continui cu aripioarele picante, cartofii prajiti, ca intelegi ideea.

Direct din “gura lupului”

Uite si un scurt fragment din cartea de mai sus, unde un reprezentant al industriei alimentare vorbeste “off the record” despre cum merge treaba:

My source was a leading food consultant, a Henry Ford of massproduced food who had agreed to part the curtain for me, at least a bit, to reveal how his industry operates. To protect his business, he did not want to be identified.

But he was remarkably candid, explaining that the food industry creates dishes to hit what he called the “three points of the compass.”

Sugar, fat, and salt make a food compelling, said the consultant. They make it indulgent. They make it high in hedonic value, which gives us pleasure.

“Do you design food specifically to be highly hedonic?” I asked.

“Oh, absolutely,” he replied without a moment’s hesitation. “We try to bring as much of that into the equation as possible.

Crezi ca e posibil sa mananci sanatos la Fast-Food? Eu zic ca da.

Si o sa iti arat mai jos si cum sa faci asta:

Ce ar trebui sa contina o masa la Fast-Food ca sa fie OK

1. Proteina (ex: carne slaba).

Proteina este “caramida” din care sunt construiti muschii, iar masa musculara este tesut metabolic activ, care arde grasime chiar si atunci cand stai degeaba.

In plus, proteinele au un “efect termogenic” ridicat, ceea ce inseamna ca arzi mai multa energie pentru a digera proteinele decat carbohidratii sau grasimile. De fapt, pana la 30% din caloriile consumate sub forma de proteina le arzi pentru digestie.

2. Carbohidrati complecsi (ex: fasole)

Carbohidratii complecsi sunt cea mai buna sursa de energie. In plus, sunt bogati in fibre, deci iti tin mai mult de foame.

Asta e unul dintre “secrete” atunci cand vrei sa dai jos grasimea si sa pui muschi. Sa mananci mancaruri cat mai bogate in nutrienti, dar cu cat mai putine calorii.

3. Grasimi sanatoase (ex: ulei de masline)

Grasimile sanatoase (ca si proteinele) reduc “raspunsul insulinic”, asa incat carbohidratii pe care ii mananci nu sunt transformati in grasime. La fel, iti ofera satietate, deci o sa te simti “plin” mai mult timp.

Grasimile sanatoase sunt esentiale pentru a optimiza hormonii din corp, responsabili cu cresterea masei musculare si arderea grasimilor.

“Trucuri” care sa te ajute sa MANANCI SANATOS la Fast – FOOD

salata-fast-foodE clar, eu iti recomand sa iti prepari mancarea acasa, cu ingrediente sanatoase, alese de tine.

DAR, imi dau seama ca asta nu e posibil 100% din timp. Sunt momente (cand calatoresti, esti intre 2 intalniri, etc), in care tre sa “infuleci” ceva rapid.

Hai sa vedem cam cum poti sa faci alegeri mai “intelepte” la Fast-Food joint:

1. Citeste lista de ingrediente

Daca apare ceva “prajit”, “tras la tigaie”, “pane”, “crispy”, “gratinat”, “snitel”, de obicei au calorii in exces, si sunt pline de grasimi nesanatoase si/sau sare. Incearca sa alegi carne slaba (grill), si legume care sunt facute la aburi, fierte sau pe gratar.

2. Bea APA!

Sucurile sunt pline de “calorii goale”, dar cu ZERO valoare nutritionala. Practic, bei apa cu zahar (+ cofeina in multe cazuri, indulcitori, E-uri, coloranti, etc).

Mult mai bine e sa te rezumi la APA. Crede-ma, o sa iesi pe plus.

3. Ai grija la “extra toppinguri”!

Ai grija la sosuri, extra-cheese, maioneza, ketchup. De exemplu, daca iti iei un sandwich cu piept de pui grill, cere-l fara maioneza sau ketchup. Poti sa ceri mustar, sau chiar salsa.

4. Comanda Speciala!

Poti sa ceri ca legumele sa fie facute la aburi sau grill. Cere sosurile separat, ca sa poti sa pui doar cat vrei tu. Majoritatea restaurantelor pot sa iti faca o “comanda speciala”, dar multi oameni nici macar nu stiu ca se poate.

Concluzie

O masa normala la un Fast-Food are in jur de 720 de calorii si 42 de grame de grasimi (nesanatoase). Daca alegi cu grija, poti sa mananci din cand in cand si la Fast-Food, fara sa iti afecteze progresul. Si, daca ai citit articolul despre care vorbeam in prima parte, poti chiar sa comanzi un “quadruplu cheeseburger” din cand in cand.

"Sharing is caring - da mai departe! "

Comentarii

  1. Mihai spune:

    Interesting :D

  2. Dana spune:

    Fiecare articol este interesant.Multumesc!

  3. Stefan spune:

    Eu mananc de la fast food doar o data pe saptamana o shaworma sau un kebab cu pui la rotisor dar fara maioneza, doar cu ketchup sau chiar fara sosuri.

  4. Alex spune:

    Nu am mai mancat de la fast food de dinainte sa inceapa vacanta de vara din 2012(de dinainte de 24iunie 2012)si nu exagerez.Mi s-a schimbat viata..Cu un program pus la punct merge perfect…

  5. dan spune:

    Din fericire pentru mine,cred ca am mancat o data in viata la KFS niste aripioare scarboase acu’ 5 ani! iar la Mc cred cam de 5 ori(in viata) …in schimb…
    Shaorma de vita cu patrunjel, rosii coapte,varza castraveti,boia si un pic de sos rosii,fara cartofi si maioneza o rup dupa antrenament!

  6. dana spune:

    stiu ca nu are lagatura cu subiectul dar tin neaparat sa intreb ce parere aveti despre condimente? de ex nu imi place pieptul de pui la gratar si mai pun cate ceva pe el …curry piper oregano chestii sa aibe gust mai bun.mercy!

    • Stefan Radu spune:

      Dana, condimentele sunt FOARTE bune. Pe langa faptul ca dau un gust excelent mancarii, au si o gramada de alte beneficii: accelereaza arderile, sunt bogate in antioxidanti, etc.

  7. Sorin spune:

    Un alt lucru de incercat si pe care l-am vazut la un prieten…sa-ti iei o salata pe care fie sa o manaci inainte de ce ti-ai cumparat sau in acelasi timp ;)

    Orice fel de salata ( sa fie cat mai vie …frunze, …etc )

  8. Shao spune:

    Eu unul nu mananc la Fast Food mai deloc, nu neaparat din motive de sanatate cat din motive de igiena. S-au intamplat prea multe chestii urate ca sa fiu sigur ca pe chifla care o mananc nu a trecut vre un gandac sau mai stiu eu ce, asa ca prefer sa imi fac acasa shaorma, hamburger etc. folosind ingredientele potrivite, in proportii potrivite. In plus, e mai gustos :D

  9. cneazu spune:

    da, bun articolu, poate le-ai putea da si “retete de fast food” de ex shaorma – alegeti unde stiti ca e carne de curcan-vita fara piele, comandati acea shaorma cu lipie neagra sau integrala, multe legume si sos de iaurt cu ustoroi (tzatziki), mancati paste unde stiti ca sunt din grau dur sau integrale (chiar negre la cerere) si nu cu sosuri albe, clasicul sos de rosii si un pahar de vin – mai sanatos de atat nu se poate. sau sa mergem si mai departe, pizza – faimoasa pizza, mancati-o margherita, cu ustoroi, si eventual con funghi, sau prosciuto crudo cu blat subtire si un pahar de vin alb sec. Asa nu o sa va mai simtiti frustrati ca nu mancati “in oras” si o sa pareti chiar softisticati :) ) ca exemplu, uitati-va la italieni, nu sunt grasi. Sau mancarea chinezeasca….aici e de regim totu (cu specificatia sa fie de calitate)

  10. Bogdan spune:

    Salut Stefan!In cat timp se descompune in corp acea proteina din lapte numita lactoza?

  11. Daniel spune:

    Salut,
    De data asta nu ai nimerit-o. Un cheeseburger ( sa presupunem ca de la Mc) are chifla bagata in toaster la caramelizat (pentru a se pierde zaharul), carnea e gatita pe grill (fara ulei), iar ketchup se pune prea putin ca sa conteze (10 ml). Ca este o mizerie oricum, e alta discutie, dar la gatire se respecta anumite standarde (am lucrat acum cativa ani acolo si stiu :) ).

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

* (optional)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CAUTA ARTICOL

Sa socializam !

Calendar evenimente sportive

Arhiva

Suntem FINALISTI !!!

Finalist roblogfest 2012

Allblogs

Bloguri, Bloggeri si Cititori

CC

Powered by Adonis Software
Copyright © 2011 HunkBody.ro. Toate drepturile rezervate.