"Masa musculara strategica pentru un corp musculos si suplu, fara sa devii sclavul salii sau al bucatariei"
secretele masei musculare

Greutati libere sau aparate?

Greutati libere VS Aparate fitness

Una dintre cele mai aprinse dezbateri legate de exercitiile fizice este :”Ce este mai bine sa folosesti, greutati libere, sau aparate fitness”? O sa incerc sa raspund la aceasta intrebare, si o sa iti arat care sunt avantajele si dezavantajele specifice fiecarui tip de antrenament.

Inainte sa vedem care sunt diferentele intre greutatile libere si aparatele fitness, hai sa stabilim exact ce inseamna si una, si alta.

Greutatile libere sunt obiecte care pot fi miscate liber in tot spatiul tridimensional. Cateva exemple de greutati libere pe care ai putea sa le gasesti intr-o sala sunt: haltere, gantere, sisteme ajustabile de scripeti, mingi medicinale, greutati pentru glezne. Chiar si corpul uman este o greutate libera.

De cealalta parte, aparatele pentru exercitii se pot misca doar pe doua directii. Exemple ar fi pec-deck-ul (aparat de fluturari pentru piept) sau aparatul Smith (o haltera prinsa pe un sistem de role verticale).

 

Sa incepem cu aparatele:

De obicei, prima data cand intri intr-o sala, vezi tot felul de aparate aliniate, pregatite sa iti lucreze fiecare muschi din corp. Nu trebuie decat sa te asezi pe ele, sa ajustezi greutatea, si sa le lasi sa iti ghideze corpul de-a lungul miscarii; tu nu trebuie decat sa tragi sau sa impingi. Aparatele sunt excelente pentru incepatori. E ca si cum ai avea propriul antrenor personal, care iti arata forma corecta a exercitiilor, ceea ce ajuta la evitarea accidentarilor.

Avantajele si dezavantajele aparatelor

Avantaje:

1.Economisesti timp : Din moment ce tot ce trebuie sa faci este sa te asezi si sa ajustezi greutatea, poti face antrenamentul mai rapid

2.Risc redus de accidentare : Acest aspect este important mai ales pentru incepatori, pentru ca ei inca nu cunosc forma corecta a exercitiilor. De asemenea poti folosi greutati mai mari, chiar daca nu ai pe cineva sa te asiste

3.Sunt usor de folosit : Majoritatea aparatelor au o miscare fixa si au instructiuni si diagrame clare care explica modul de folosire

4.Folositoare cand te refaci dupa o accidentare : Cand te refaci dupa o accidentare, aparatele pot fi o alegere foarte buna, pentru ca izoleaza doar o parte a corpului (sau grupa de muschi), lasand zona accidentata sa se refaca

Dezavantaje:

1.Sunt limitate : Majoritatea aparatelor ofera doar o miscare fixa, ceea ce inseamna ca trebuie sa folosesti o multime de aparate pentru un antrenament complet (ai nevoie de un abonament la o sala)

2.Ofera prea mult suport : Pentru ca aparatul iti ofera prea mult suport, folosesti mai putine grupe de muschi (nu folosesti muschii stabilizatori, pentru a echilibra greutatea). Asta inseamna castiguri mai mici de masa musculara si un corp mai putin functional in viata reala

3.Nu permit corpului sa se miste natural : Corpul tau are anumite tipare de miscare, care nu corespund neaparat cu miscarea fixa a aparatului. Astfel pot aparea accidentari

 

Sa continuam cu greutatile libere:

Cercetarile au aratat ca exercitiile cu greutati libere (haltere, gantere, etc) sunt mai eficiente pentru cresterea masei musculare, si necesita o coordonare si un echilibru mai bun decat aparatele. Daca esti incepator si ai pe cineva care iti poate arata forma corecta a exercitiilor, sau ai trecut de etapa de incepator, greutatile libere sunt o alegere foarte buna.

Avantaje:

1.Lucreaza tot corpul : Atunci cand lucrezi o anumita grupa de muschi, greutatile libere folosesc si muschii stabilizatori adiacenti, ceea ce duce la o dezvoltare mai eficienta a intregii mase musculare a corpului

2.Asemanare cu miscarile din viata reala : Folosind greutati libere, iti poti misca corpul de-a lungul tiparelor naturale de miscare. Multe din exercitiile cu greutati libere sunt asemanatoare cu activitatile din viata reala, cum ar fi ridicarea, impingerea sau tragerea diferitelor obiecte

3.Imbunatatirea echilibrului : Din moment ce folosesti mai multi muschi stabilizatori, iti vei imbunatati considerabil echilibrul si coordonarea

4.Sunt ieftine : Greutatile libere sunt o alegere foarte buna pentru cei care nu isi permit un abonament la sala. Cu un set ieftin de gantere si putina imaginatie, poti face un antrenament complet fara sa iesi din casa

Dezavantaje:

1.Risc crescut de accidentare : Atunci cand faci exercitii cu greutati libere, este foarte usor sa te accidentezi daca nu folosesti forma corecta. Iti recomand sa incepi cu greutati mici, pana inveti forma corecta. Cere ajutorul unui instructor care iti poate arata. De asemenea, daca folosesti greutati mari, cere ajutorul unui partener de antrenament (exista riscul sa scapi greutatile)

2.Confuzie : Aparatele iti arata exact miscarea pe care trebuie sa o faci (si stii exact ce grupa de muschi lucrezi). Cand folosesti greutati libere, sunt o multime de exercitii pe care le poti face, si e usor sa nu stii de unde sa incepi exact

3.Consuma mai mult timp : Daca mergi la o sala si folosesti gantere, e posibil sa trebuiasca sa astepti pana cand termina cel care le foloseste inaintea ta. La fel, daca folosesti haltere, e nevoie de timp pentru a schimba discurile, si asta poate consuma timp

 

Ce folosesc eu si ce iti recomand

Desi atat aparatele cat si greutatile libere au avantajele si dezavantajele lor, eu acord un procent mai mare din antrenamentul meu greutatilor libere. Prefer sa incep cu exercitii care necesita cel mai mare efort de echilibrare (ridicari cu gantere), sa continui cu exercitii care necesita un efort mediu de echilibrare (ridicari cu haltera), si sa termin cu exercitii la aparate, care nu necesita nici un fel de echilibrare.

Beneficiul este ca fiecare tip de exercitiu foloseste din ce in ce mai putin muschii stabilizatori. Ultimele exercitii la aparate epuizeaza muschiul principal lucrat. Este felul ideal de a obtine beneficiile maxime combinand ambele tipuri de exercitii.

Chiar si incepatorii ar trebui sa incerce sa treaca la greutati libere cat mai repede posibil, pentru ca vor vedea progrese mai rapid. Ai grija totusi sa folosesti forma corecta si sa folosesti o greutate potrivita pentru tine. Asa ca, data viitoare cand esti in sala si folosesti acelasi aparat pe care l-ai folosit inca din prima zi, gandeste-te sa treci si la exercitiile cu greutati libere.

"Sharing is caring - da mai departe! "

Comentarii

  1. Nextfitnesslevel spune:

    Personal prefer greutatile libere pentru ca lucreaza mai multi muschi inclusiv cei stabilizatori, dar la fel cum si tu ai scris, fiecare au si avantaje si dezavantaje.

  2. Mihai spune:

    Fain articol.

    Cred ca ar fi mare ajutor (mai ales pentru incepatori) daca ultima parte a articolului ar fi detaliata mai mult: cateva exemple de programe punctuaqle pentru o saptamana (ce exercitii sa faci in prima zi, in ce ordine, a doua zi etc).

    De exemplu pdf-ul cu lista de alimente e perfect pentru incepatori.

    Mersi fain, Mihai

  3. crossthelimit spune:

    Dupa ce am descoperit greutatile libere 90% dintre aparate si-au pierdut sensul. Sedintele de forta sunt mai placute si rezultatele semnificativ mai bune.

    Ps: Daca cineva face flexii biceps in rack-ul de genuflexiuni nu inseamna ca lucreza cu greutati libere si ar trebui sa i se arda abonamentul la sala.:)))

  4. Emy spune:

    Cum iti dai seama care este greutatea buna de gantere pentru tine? Eu m-am orientat astfel incat la a 3-a iteratie de exercitii sa imi tremure mainile, abia sa mai pot executa a 15-a ridicare. Cand devine mai lejer, mai pun greutati pe gantere. E ok?

    • Stefan Radu spune:

      Ideal este sa alegi greutatea ganterei in asa fel, incat sa poti sa faci intre 6-12 repetari. Daca faci mai putin de 6, scazi greutatea…daca mai mult de 12, cresti greutatea…6-12 e “the sweet spot”

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

* (optional)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CAUTA ARTICOL

Sa socializam !

Calendar evenimente sportive

Arhiva

Suntem FINALISTI !!!

Finalist roblogfest 2012

Allblogs

Bloguri, Bloggeri si Cititori

CC

Powered by Adonis Software
Copyright © 2011 HunkBody.ro. Toate drepturile rezervate.